21.10.2010

Ayşe'den Kişisel Gelişim

Ayşe'den annesine, babasına ve diğer büyüklere kişisel gelişim için öneriler:

  1. Üşenmeyin: Ben hiç üşenmiyorum. Annem balonu en uzağa atıyor, gidip getiriyorum ve yine oynuyoruz. Annem tekerlekleri yuvarlıyor, kanepenin altından alıyorum yine oynuyoruz. Hem de her yere emekleyerek gidiyorum, oofff çok acıyor dizlerim, düşünün. Siz iki ayak üstünde durabiliyorsunuz, lütfen bir şeyler yapmaya üşenmeyin. Sizin hayatınız daha kolay hem.
  2. Sabahları neşeli uyanmaya çalışın: Ben uyanınca gülümsüyorum. Belki annem beni kucağına alacak diye gülümsüyorumdur. O zaman siz de sabahları sizi kucağına alıp taşıyacak birini bulun.
  3. Dağınık kalabilir: Sevmiyorsunuz dağınıklığı. Annemden biliyorum, akşam geç olunca, uyku arkadaşıma filan ayağı takılmadan yürüyebilmek istiyor. Ama dağınıklık varsa yaşayan birileri vardır. Ben oyuncaklarımı dağınıklığın içinden seçiyorum.
  4. Dönen bir koltuğunuz varsa dönün: Annem beni o koltukta kucağına alıyor ve lunapark eve gelmiş gibi oluyor. Diyor ki, biz Ayşe gelene kadar bu koltukta niye hiç dönmedik ki? Diyeceğim o ki, her gün gördüğünüz için sıradan hale gelmiş eşyalarınıza bakın. Bebek gözüyle. Ev, eğlenceli olma potansiyeli taşıyan sıkıcı eşyalarla dolu. Geçen gün kanepe minderlerinden labirent yaptık! O dokunulmaz minderler daha önce hiç inmemiştir yere diye tahmin ediyorum.
  5. Yemek yerken elinizdekini paylaşın: Annem bana yemek yedirirken elime bir de küçük ekmek veriyor. Ben de küçük parçalar koparıp anneme yediriyorum. Paylaşınca daha kolay bitiyor. Bitmesiyse, sanılanın aksine, iyi bişey. 
  6. Az işiniz olsun: Mesela ben halkaları koluma geçirip bilezik yapmak veya bir kutuya kavanoz kapağı atmak gibi işleri önemsiyorum. Siz de işlerinizi azaltırsanız onları yapmaya bol bol vaktiniz kalır. Bugün mesela aynı kitabı 4 kere okuttum anneme. O kitap çok önemli çünkü. 
  7. İlk gülümseyen siz olun: Siz gülümserken karşınızdaki size gülümsemezse diye çok korkuyorsunuz. Ben de bazen niye öyle yaptıklarını anlamıyorum ama sonra hemen bana gülümseyerek karşılık veren birini buluyorum ve ötekini unutuyorum. Annem bana çok şaşırıyor. Leo Buscaglia'ya benziyorum çünkü ben biraz. 
  8. Bazen onun dediği olsun: Misal annem beni her akşam kendi istediği saatte uyutmaya çalışıyor. Direniyorum ağlıyorum olmuyor. Beni uyutmasına izin veriyorum. Boş veriyorum. Hem faydalıymış. 
  9. Başkaları sizi gördüğüne sevinsin: Biliyorum yetişkinler için her zaman kolay değil ama. Siz olsanız sizi gördüğünüze sevinir miydiniz? Ben gittiğim yerlere neşe ve oyun götürüyorum. Siz ne götürüyorsunuz?
  10. Az ve öz konuşun: O kadar az ve öz konuşun ki, söylediklerinizin tadına doyamasınlar. Ne olur bi daha söyle! ne olur şunu da söyle! diye tezahürat yapsınlar. Misal ben sadece "mama" ve "baba" diyorum. Daha çok şey söylemem için deli oluyorlar.
  11. Her şeyi bilmeyiverin: Boş boş bakın. Anlamayın. Anlamamazlıktan gelin bazen. 15 kere söylemelerine izin verin. Dünya, size bir şeyler öğretmek için can atan insanlarla dolu. Bana bir şey öğretme fırsatı, sanırım annemle babamın hayatlarındaki en mühim şeylerden biri. Ne kadar bilmiyor ben, onlar o kadar bilgili hissediyor. hihi.
  12. Güvenebileceğiniz bir kişiniz olsun: Ben iki tane buldum. Annemin kucağında sakinleşiyorum, babamla ayakta güven oyunu oynuyorum. Büyüyünce zor oluyormuş, öyle duydum. Güvenmeyi öğrenin. 

6.10.2010

Bir Ev Aktivitesi: Cüce Bahçesi

Havalar soğuyacak, parklara bahçelere gitmek zorlaşacak. Çocuğunuz toprağın yenilmeyeceğini öğrendiyse (benimki süreci tamamlamadı) evde yapılabilecek ilginç bir aktivite var. Cüce/Peri Bahçesi. Childhood Magic'te rastlamıştım ve kendim için yaptım. Eğlenceli, beklemesi güzel, çocuklara sabır eğitimi verirken de kullanılabilecek bir şey. 
Evcilik ve tarımcılık oynanabilir. 
Pamukta büyütülen fasulyeler belki burada büyütülüp, bitkiler üzerine dersler verilebilir. 
Minyatür arabalar, kamyonlar, otoparklar kullanılabilir. 
Cüceler konuşturulabilir, oynatılabilir.
Plastik hayvanlar eklenerek çiftlik yapılabilir.
Leğen büyütülüp alan genişletilebilir ve "bak oğlum/kızım, şuralar hep bizim torpaklar bir gün sen buraların hanımı/beyi olacaksın" denilebilir. Feodalizm, ortaçağ tarihi filan anlatılabilir:) Ama bilmem çocuk bir daha cüce bahçesine yaklaşır mı?

Lazım olanlar:
Bir leğen
Bir kaç kilo toprak
Çim
Bir çiçek
Cüceler/Periler
Havuz için bir kase
Dilediğiniz aksesuarlar
Burada olanlar: Taşlar, yapışkanlı uğur böcekleri, çakıl taşları, mantar şeklinde tuzluk, korkuluk, rüzgar gülü ve tabi ki CÜCELER! Cüceleri migrosta gördüğüm, masa örtüsü uçmasın diye tutturulan mandalların ucundan çıkardım.
Çamaşır ipi için: Minyatür mandallar, keçeler, keten ip, ızgara çubukları
    







Google görsellerde Fairy Garden diye aradığınızda pek çok bahçe resmi görebilirsiniz. Elbette Amerikalılar, peri bahçesi aksesuarları diye de bir sektör yapmış hemen. Peri sandalyesi, peri havuzu, peri çaydanlığı diye bir sürü minyatür ürün de var. Deli mi ne?