13 Aralık 2010 Pazartesi

Hz. Muhammed, Çocuklara Nasıl Davranırdı?

"Çocukların oyunlarına melekler katılırmış. 
Bize de o daireye katılmak için çocuklarla oynamak kalırmış..."*


Peygamberimiz Çocuklara Nasıl Davranırdı? adlı kitabı, bundan üç-dört sene önce bir ilköğretim okulunda çalışırken okumuştum. Anne olduktan sonra bir kez daha okuma ihtiyacı hissettim. Faydalandığım noktaları paylaşmam gerektiğini düşündüm:
  • Bir çocuk onun elini tuttuğunda, çocuk bırakıncaya kadar bırakmıyormuş.
  • Çocuklara onları sevdiğini sık sık söylüyormuş: "Sizi çok seviyorum!" Çünkü çocuklar, sevildiklerine inanmaz, hep görmek ve duymak isterler.
  • Torunları bir gün evden uzaklaşır ve kaybolurlar. Herkes onları aramaya çıkar. Bir dağın eteklerinde bulunurlar. Herkes kadar çocuklar da çok korkmuştur. Çocuklara "burada ne işiniz var?" bile demez. Ellerini çocukların yüzlerine sürer ve onların korkusunu giderecek şeyler söyler: "Anam babamsınız. Allah katında ne kadar değerlisiniz."
  • Çocukları "güzel, güzel" diye sevmiş. Bizim kültürümüzde ise nazar değmesinden korkulduğu için çocuklar "çirkin" diye seviliyor, Ayşe'yi görmeye gelen hemen herkes çirkin dediğinde bu adetten haberim olmadığı için anlam verememiştim. Ne güzel yaratılmış diyerek övmek lazım herhalde.
  • Evde misafir varken bile çocukları ihmal etmiyor, onlara sarılıyor öpüyormuş. 
  • "Çocuğu olan onunla çocuklaşsın" demiş.
  • Ezanla alay eden bir çocuk görüyor ve "bir ezan da bana oku" demiş. Yanlışlarını düzelttikten sonra sırtını sıvazlayıp "mübarek olsun" demiş. Alay etmesinin yanlış olduğunu söylememiş o sırada, dikkat ve ilgiye ihtiyacı olan çocuklara nasıl yapılırsa öyle yapmış. Çocuğa "sen varsın" demiş tavrıyla. O çocuk büyüdüğünde  Medine'de yıllarca müezzinlik yapmış.
  • Kucağına aldığı çocuklar bazen üzerine çişini yaptığında, çocuğu almaya çalışan ebeveynleri durdurarak "Çocuğu korkutmayın, bitmesini bekleyin" dermiş.
  • Dil öğrenimini teşvik etmiş.
  • "Allah, öpücüğe varıncaya kadar her konuda çocuklar arasında adaletli davranmanızı sever" demiş.
  • Hiçbir çocuğu ağlarken kendi haline bırakmamış.
  • Çocukları ağlayan annelere sabrı tavsiye etmiş: "Bir anne, ağlayan çocuğu susuncaya kadar sabrederse, Allah da ona cennette doyuncaya kadar ikramda bulunacak."
  • Çocuklarınızı çok öpün demiş. Melekler öpücükleri sayarlar ve sizin için yazarlar.
  • Hasta çocukları ziyaret eder, ziyaretlerinde bizim gibi anne babalarıyla konuşup oturmak yerine çocuklarla ilgilenip onlarla otururmuş.
  • Çocuklarla oynarken tekerlemeler ve takma isimler kullanırmış. Ama incitici değil gerçeğe uygun (zülüzüneyn-iki kulaklı gibi) isimler takarmış.
  • Çocukların oyuncaklarıyla ilgilenmiş ve oyuncaklarıyla ilgili sorular sormuş. Çocuğun oyuncağına ilgi göstermek, çocuk tarafından kendisiyle ilgilenmek olarak algılanır. (İbrahim Canan)
  • Çocuğa yalan söylenmemeli. "Gel bak sana ne vereceğim?" diyorsan mutlaka bir şey vermelisin, demiş.

29 yorum:

  1. Ne iyi geldi,tam vaktiydi..Hüda razı inşallah...canım hİLAL...

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir yazı harika, gerçekten bizde çoçukları çirkin diye severler oldum olası çok kızarım buna,başlık altındaki yazıda çok anlamlı...

    YanıtlaSil
  3. her yönden ne güzel bir model var değil mi aslında elimizin altında..
    ama Efendimiz (SAV)ın eş ve baba örnekleri hep beni daha derinden etkiler.. güzel insan..
    Hilal çok iyi geldi bu çok..
    İyi ki hatırlattın..

    YanıtlaSil
  4. Ne kadar ince ne kadar nazik ve de sevimli değilmi Peygamber efendimiz ? Onu çok seviyorum .

    YanıtlaSil
  5. ne güzel bir kitapmış bu. paylaşımın için çok teşekkür ederim. keşke hepimiz böyle davranbilsek.

    YanıtlaSil
  6. buraya eklemekle çok doğru davranmışsın. teşekkürler.

    YanıtlaSil
  7. Hayırlı haftalar. Güzel paylaşım için çok teşekkürler. Mevlam razı olsun.

    Saygılarımla.

    YanıtlaSil
  8. kelimeler ne kadar yetersiz kalıyor Onu anlatmak için.Onun bir bakışındaki merhameti anlatmak ne kadar zor.Onun ahlakından çok çok uzak insanları tanımak ise en zoru.

    YanıtlaSil
  9. Şahane!!
    Çok teşekkürler..

    YanıtlaSil
  10. Eline sağlık anne Cafem.. eline, gözüne, kalbine... bilmediklerimi de öğrendim bu sayede.. işte ben de milyonlarca bilmiş çocuk kitabını değil de Peygamber Efendimizin (SAV) sünnetini baz almaya çalışıyorum kendime.. olmuyor ama oldurmak fkri var zihnimde..

    mesela çocukları terbiye etmek için, yeni doğmuş bebekleri hatta, -ağlamaya terk edin- gibi son derece katı, tamamen batı kültürüne yakışacak, biçimsiz söyleminden tiksindim hep. Oysa "siz çocukları ağlarken eylerseniz, ahirette Rabbiniz de sizi eyler" diye duyduğum söz benim desturum idi. Ve bundan öte bir şey var mıydı?

    İki günde bir değişen modern ebevenylikle ilgili herşeyden -kimse alınmasın-.. iğrendim giderek.

    Mesela eskiden anne sütü 6 ay lazım faland eniyordu, ben aldırmadım, 2 yaşa kadar emzirdim Selim'i .. sebep Kuran-ı Kerim de 2 hatta 2,5 yaşına kadar emzirin diyordu. Noldu şimdi tıp, bilim çark ediyor.. her an yeni bir faydasını görüyoruz :1 yaş hatta 2 yaşa kadar emzirilmeli çocuk diyorlar.

    çok yazarım ben bu konuda.. keseyim iyisi mi.. bununla ilgili devasa bir projem var ama zaman lazım..

    eline sağlık tekrar

    YanıtlaSil
  11. "Evde misafir varken bile çocukları ihmal etmiyor, onlara sarılıyor öpüyormuş." Ahh ah! Bize misafir geleceği zaman "ayak altında dolanıp durma be kızım,geç odana" diye bağırışım aklıma geldi de.Ufacık bir hatası yüzünden kızıma söylediklerim...Akşam eve gidince bütün işi gücü bırakıp,kızlarımla oynayacağım. Peygamber Efendimizin yolu ne güzel,ne sevgi dolu,ne huzurlu... Rabbim hepimize O kutlu Peygamber'in sancağı altında toplanma şerefini versin inşallah.Rabbim senden razı olsun, Peygamber Efendimizin şefaatine nail ol inşallah Sevgili Hilal.

    YanıtlaSil
  12. cok guzel bir paylasimdi, sabir ve anlayisin anne ile ne kadar butunlestigini bir kere daha gordum, cok saolun.

    YanıtlaSil
  13. "Çocukların oyunlarına melekler katılırmış.
    Bize de o daireye katılmak için çocuklarla oynamak kalırmış..."*

    Anne olmak çok güzel ve özel birşey.Böyle güzel şeyler paylaşmanız çok güzel.Teşekkürler.

    lezzetedairnevarsa.blogspot takipçisiyim onun takip listesinden gördüm sizin blogunuzu ve çok beğendim.
    Mergül

    YanıtlaSil
  14. alınacak derslerim olduğunu bir daha gördüm.eline yüreğine sağlık.çok güzel yazmışsın

    YanıtlaSil
  15. O kadar sevdim ki bu yazını Hilal.Okurken gözlerim doldu.O'nun anlatıldığı bir yazının güzel olmama ihtimali var mı zaten?Bilmediklerimi öğrettiğin,bildiklerimi hatırlattığın için teşekkürler,hem de çok.
    özlem

    YanıtlaSil
  16. Ne kadar güzelmiş, ellerine , emeğine sağlık Hilal'ciğim..Ders almak lazım, uygulamak lazım inşallah..

    YanıtlaSil
  17. Allah size de bize de O'nun sunnetini uygulayabilen ebeveyn olmayi nasip etsin Anne Cafe.

    Yazilarini okudukca nezdimdeki husnu zannin her gun nasil da buyuyor bir bilsen.

    YanıtlaSil
  18. Merhaba,
    Portakal Agaci sayesinde tanistim sizinle
    birakmaya da niyetim yok gibi
    cok guzel bir blog ellerinize saglik :)

    YanıtlaSil
  19. Hilal, Allah senden razı olsun. İyi ki yaratmış seni.

    YanıtlaSil
  20. Ne güel, keşke ebeveynler çocuklarına böyle davransa , o zaman gerçekten için kaliteli insanlar yetişmiş harika bi toplum olurduk işte...

    YanıtlaSil
  21. Özlem'in dediği gibi, O'nun anlatıldığı bir şeyin güzel olmamasına imkan yok. Güzel yorumlarınız için çok teşekkür ederim. Dualarınız içinse ne kadar teşekkür etsem az...

    YanıtlaSil
  22. Peygamber efendimiz çocukları bu kadar severken, çocukları ondan habersiz bırakmak haksızlık olmaz mı... Bu güzel paylaşım için teşekkür ederim sevgili annecafe... İçimizi ısıttın.

    YanıtlaSil
  23. Ah Hilal her yazın ayrı bir vuruyor. ...

    YanıtlaSil
  24. agladim okurken, Allah size iyilikler versin. Kitabi da hemen edinmek istiyorum. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  25. portakal agaci sayesinde tanidim sizi.güzel bir blog.bende blog yazmak istiyorum ama biraz bu is üzerinde arastirma yapmam gerek sanirim

    YanıtlaSil
  26. Harika bir yazı paylaştığınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  27. Allah sizden razı olsun ve bizlere iyi ebeveynler olmayı,hayırlı evlatlar yetiştirmeyi nasip etsin inş'Allah

    YanıtlaSil
  28. Ne güzel bir yazı,ellerinize sağlık.Tekrar tekrar döne döne okunacak bir yazı...

    YanıtlaSil
  29. bu yazıyı ne zaman ki okudum kızım elimi bırakmadan elini bırakmaz oldum.
    ama daha öğreneceğim çok şey var. tam da kızım hergün defalarca " beni seviyor musun?" diye sorduğun da kızım niye soruyorsun anneler çocuklarını sever demek yerine sürekli sevdiğimi dile getireceğim. Allah razı olsun tekrar

    YanıtlaSil