27 11 2010

12 Aylık Bebekle Ne Oyun Oynanır Doktor?


Herkes, doktorumuz bizi her konuda aydınlatıyor filan deyince özenmiş olmalıyım, bir gün ben de sorayım dedim. "Şey, ne oyun oynayalım, var mı oyuncak öneriniz?" diye çekinerek. O da hiç bir oyuncağa gerek yok, sadece sevin, sevdiğinizi gösterin demişti. Bizim doktora göre zekayı geliştirdiği söylenen pek çok şey uyduruk ve de kandırık. Artık fisher price mı uyduruyor playskool mu bilemiyoruz. Diyor ki, eğer yemekle içmekle oyuncakla zeka gelişseydi, doğudan veya çok fakir ailelerden zeki bir çocuk çıkmaması gerekirdi. Kendisi zaman zaman beni emzirmeyi bırakmaya zorlasa ve yemek yedirme konusundaki gevşekliğimi eleştirse de diğer konulardaki rahatlığını ve hatta meydan okuyan tavrını çok beğeniyorum. Azıcık süsleyeyim de onbirbuçukuncu ayla ilgili bilgi sunayım da iyi doktor desinler demiyor. Bu konuyla ilgili de harika bir yazı okumuştum. Buyrun siz de okuyun. 
Ayşe'yi bir alışveriş merkezindeki çocuk oyun alanına götürdüm geçen gün hevesle. 15 dakika kadar oynamayı başardık yakalanmadan:) Sonra tahmin ettiğim gibi, beni çok büyük olduğum, onu da çok küçük olduğu için çıkardılar:( Oysa oradan çok ümitliydim. Başka çocukları görecek ve belki de onlarla oynayacaktı. İkimize de değişiklik. Sonra eve döndük, kafamda fakir ama gururlu şeylerle: "oyun alanından atılan anne, kendi oyun alanını kurdu!" "bir başarı öyküsü!" Eve gelip, hayalimdeki alanın çizimini bile hazırladım. Şurada emzirme odaları, burada bahçe, bahçenin gerisinde kapalı oyun alanı, onun gerisinde café, onun berisinde uyku odaları, 11 kişi çalışacak, iki yönetici olacak diye. Lütfen biriniz yapın bunu. Ama lütfen Ankara'da ve Ayşe 3 yaşına gelmeden:)
Diyeceğim odur ki, çalışan anneler=kaliteli zaman diyorlar ya, doğru olabilir. Ama biz ev annelerinin oyun oynayacağı zaman çooook geniş olduğu için bir müddet sonra oyunlar kendini tekrarlıyor. Çocuğunuz aynı zevki alabiliyor ama siz almayabiliyorsunuz. Onun için yenilikler gerekiyor. Buldukça yazalım, yazdıkça çoğalalım sevgili gönül dostları. Esen kalın. Esen kalmadan önce, ben tabi doktoru dinlemedim ve oyunlar araştırmaya devam ettim ve oyunlarda son durumu bildiriyorum. Daha önceki oyun yazısına bir annenin kızıyla oynadığı bir oyun vardı onu denedik, şu:
1. "Elinize bi sepet alacaksınız beraber evin her odasından bir nesne alıp koyacaksınız mesela mutfaktan çatal yatak odasından oje banyodan sabun vs sonra ayşeye sorarak bunu nerden almıştık diyalogunda nesneleri tekrar yerine koyacaksınız. Belki de kendi aldığı yeri hatırlayabilir:)"
Bunu denedik. Ayşe hatırlayamadı. Ama evde biraz dolaşıp hava almış olduk:) Bir iki ay sonra tekrar oynadığımızda belki olur.
2. Suyla oynama: Her gün işyerinde yediği öğle yemeği sırasında aynı masada bulunan annelerin annesel diyaloglarına maruz kalan Volkan'dan çok şey öğreniyoruz ailecek. Çocuğu suyla oynatın dedi geçen gün. Hem zeka geliştiriyor hem de sakinleştiriyormuş diye duymuş. Denedim ve evet zekası çok gelişti:) Şaka bir yana, suyla saatlerce oynayabilir gibi geldi.  Bir tasa/leğene biraz su koydum, yere naylon bir örtü serdim, tasın içine küçük plastik oyuncaklar koydum. Ayşe de suya şap şap vurdu, oyuncakları çıkarıp geri koydu.Bacaklarını ve ayaklarını çok ıslattığı için bir süre sonra üstünü değiştirmek üzere suyun başından ayırmak zorunda kaldım.
3. Oyun alanı yapmak: Alışılmış oyun alanı dışında bir yere bir oyun köşesi kurdum. Oraya plastik hayvanları dizerek bir çiftlik kurdum, küçük kitap raflarımız vardı, bir tanesini oraya koyarak içine kitapları dizdim. Küçük oyun bloklarından şekiller filan yaptım. Bildiğiniz oynadım yani. Ayşe orayı her gördüğünde seviniyor. Orada çok uzun zaman geçirmeye başladık. Nedense, oradaki oyun ve oyuncaklar bir haftadır onun için yeniliğini kaybetmedi. Döne döne farklı oyunlar oynayabildik.
4. Oyuncak Kumbarası: Büyük bir kutuya iki delik açıyoruz. Biri kutunun tepesinde, diğeri de bir yüzünün aşağısında. Oyuncakları yukarıdan atıyoruz ve aşağıdan elimizi uzatıp alıyoruz. http://www.toddlertoddler.com'da görmüştüm. O sitede çok güzel oyunlar ve atık materyallerden yapılabilen oyuncaklar var.
5. Eğer çocuğunuzu bilgisayarla tanıştırmak için çok erken diye düşünmüyorsanız Kneebouncers diye bir bebek-küçük çocuk oyun sitesi var. Benim bulabildiğim tek bebek oyun sitesi bu. Bir ebeveyn tarafından tasarlanmış bedava bir site. Renkler ve sesler çok ilgisini çekti. Şimdiye kadar 5 dakikadan fazla oturamadık ama arada bir değişiklik yapmak için iyi.
6. Oyuncakçıda Make A Scene diye bir şey gördüm. Winnie the pooh'lu etiketleri, bir orman manzarasının çeşitli yerlerine yapıştırıyorsunuz. Bir adet A3 sayfasına yapıştırılıp tekrar çıkarılabilen vinil etiketler de paketten çıkıyor. Yiyemeyeceği bir malzeme olması ve tekrar kullanılabilmesi açısından iyi. Şimdilik yapıştırma işini ben yapıyorum, Ayşe çıkarıp bana veriyor.
7. Ayşe'nin ilk aylarında kullandığımız küveti yeniden ortaya çıkardık. İçine sandalye minderleri koydum. İçinde yatıyor, kalkıyor, yuvarlanıyor, dışarı çıkıp tekrar giriyor. Yukarıda anlattığım etiketleri küvetin içine yapıştırıyorum, o çıkartıyor vesaire.


Şimdilik bu kadar. Oyuncakla ilgili diğer yazı da şuradaydı. Şimdi esen kalabiliriz.

31 yorum:

  1. balık yemekle veya oyuncakla ,kitapla zekanın geliştiğine bende inanmıyorum...bazı konularda da çok aceleci davranıyoruz ben mesela.daha 1yaşına gelmeden kitaplar vs.almıştım.zeki yapamasakta birtakım alışkanlıkları kazandırmamız açısından ...
    sevgiler:)

    YanıtlaSil
  2. merhaba, biz evsanatçı anneleri için dediğiniz gibi bebeklerimizle oyunlar oynayabileceğimiz vakit geçirebiliceğimz dolu zaman var. oyunların yanı sıra doktorunuzn dediği gibi sevildiklerini hissetikleri onlarla ilgilenildiğini anladıkları her an zevkli yavrularımız için. bende ece ve annesi gibi kitaplar aldım daha 2 3 aylıkken aylara göre oynadığımız oyunlar vardı ama hiçbiri ilgisini çekmedi ama kesinlikle katılıyorumki çok faydası var. arkadaşlarımın çocuklarına uygulaması ve sonucunu gördükten sonra kesinlikle faydalı diyorum. Defne uzun zamandır odasında bulunan kitap köşesinde oynuyor. sayfalarını çevirip duruyor yere atıyor tekrar bakıyor. Değişik ve ilgisini çekecek resimli kitaplar dergiler almaya çalışıyorum. arada oynadığımız köpük oyunu, karyolasına bırakıp oynadığımız saklambaç oyunu (anne saklanıyor defne gözleriyle arıyor gördüğünde büyük çığlık) mutfakta metal kaşık tahta kaşık plastik kaşık koyup kendimizce ritim tutup şarkı söylüyoruz (defne sadece şaşkın ama sevinçle bakıp alkış yapıyor). kendimce birşeyler yapıyorum işte evde zevk alarak.

    hepimize kolay gelsin ve iyi eğlenceler diliyorum:))

    sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Oyun konusu tam bir muamma ..Hele ki kış geliyor, bu çocuklar evde nasıl oyalanacak diye düşünmüyor değilim..Bazen 5 dakika bile geçmek bilmiyor evde..Bir oyun gurubu kursak mı Ankara'lı anneler olarak?

    YanıtlaSil
  4. Çok keyifli bir yazı olmuş,teşekkürler, oyun ve oyuncak her çocuğa göre değişken, bence de o yaşa göre oyuncaklar falan da para tuzağı
    şu suyla oynama işi hoşuma gitti benim, oğlumun da hoşuna gideceğine eminim :)

    YanıtlaSil
  5. şu ilk yazdığınız oyunu 18 aydan yapacaktır sanırım, herşeyi adıyla söyleyin hafızasına kazınıyor farketmesek de..sadece sevmek...yetermi bilmem ben Reyyan'la oynarken yüzünde ki mutluluk tarifsiz..sevgiler

    YanıtlaSil
  6. Ya ben seninle tanışmak istiyorum nasıl yapsak? :)

    YanıtlaSil
  7. Merhaba,her gün seni okumak bana çok iyi geliyor bunu bil istedim,bir de bu sabah oğlumla
    oynadığım oyunu bildirmek istedim.Koltuk minderleri yere indirilip gemi diye üzerine biniliyor yerde zaten hep saçılı olarak duran oyuncaklar balık,hazine diye denizden çıkartılıyor...Balık diye tuttularımızı yiyor
    hazine olanları kutulara koyup kaldırıyoruz(çaktırmadan oyuncaklar toplanıyor)
    Sevgiler:)))

    YanıtlaSil
  8. ecenin annesi, ben de çok önceden başlamıştım kitaplar almaya. kitaplar vazgeçilmez:)


    defnenin annesi, oyunlarımız benziyor. zevk alarak oynamak önemli herhalde. ben fayda odaklı yapamıyorum, önce zevk alacağım, faydası yan ürün olacak:) faydası da çok tabi. kitaplardan çok zevk alıyoruz biz de:)

    YanıtlaSil
  9. hande, ben de düşündüm oyun grubunu, nasıl başlanır bilemiyorum, biraz çekiniyorum da hem, bir akıl versen aslında?

    YanıtlaSil
  10. ümmühan, piyasadaki bazı oyuncakları evde yapabiliyoruz, para tuzağı konusunda çok haklısın.

    YanıtlaSil
  11. serra, 18 ay'ı bekliycez o zaman. sadece sevmek? evet o biraz kişiden kişiye değişiyor. kimine göre oyun oynamak, kimine göre de eskiden olduğu gibi uykusunda onu izlemektir sevmek. çok havada kalan bir şey. öğrendikçe dolduruyoruz içini...

    YanıtlaSil
  12. anne yazar, tanışalım:) nerede ne zaman? ya da oyun grubunu kurmayı mı bekleyelim?

    YanıtlaSil
  13. ayşe, oyununuz çok güzelmiş, bizim ayşe biraz daha büyüyünce oynamamız lazım bunu. oyuncak toplama kısmı da bonus:)

    YanıtlaSil
  14. merhaba ,
    blogunuzu ödevımın ıcın arastırma yaparken tanıma fırsatım oldu. ben pedogojı bölümde eğitim gören bir insanım ve sizin bu kadar bilinçli biri olmanız benı cok sevındırdı yazdıklarınızla bana yardımcı olacagınızı dusundugum ıcınde hemen takibe aldım..
    sevgilerle..

    YanıtlaSil
  15. merhaba hilalcim, bu oyun konusunda doktordan fikir almak hiç aklıma gelmedi. hasta psikolojisi ile tedavinin birbirinden farklı olduğunu bir kaç yıl önce öğrendiğim için benim de sormak aklıma gelmedi. her neyse:

    27 aylık bir kız annesi olarak, beril'e 3 aylıktan itibaren renkli kitapları okumaya başladım. en fazla 5 dakika. elbette ilgisini çekmedi ama etrafımda pek çok kez edindiğim tecrübelere dayanarak devam ettim. zamanla beril için oyuncak/kitap ilgisi eşit düzeyde oldu. çocuk ayrıca anne ya da babasını da kitap okurken görünce bu alışkanlığı çok kolay kazanıyor.

    ben de balkonda leğen ve su oyununu geçen yaz her gün denedim. yazın en eğlenceli faaliyeti olmuştu, kış gelince ise ben mutfakta yemek hazırlarken, Beril'i de mutfak tezgahına oturtup, (tabiki burada bir gözünüzün sürekli üstünde olması lazım) mutfak lavabosunun içine derin bir kap ya da kova koyarak, musluğu da ip kadar incelikte açıyorum. bu da çok hoşuna gidiyor. böylece işten eve döndüğümde apar topar mutfağa girip yemek yaparken, aynı zamanda kızımla da vakit geçiriyorum. kovada biriken su da israf olmuyor.

    yatağın üzerine çıkıp, halıya bakarak, şekilleri hayvanlara benzetmeye çalışıyoruz.

    yazın sahilde oynadığı kova ve kürekleri kışın halının üzerine koyarak kimi zaman hayali kumdan kale yapıyoruz kimi zaman o kova yemek kasesi oluyor, kürek de kaşık. ve hayali yemekler yiyoruz.

    7.katta oturduğumuz için pencereden görünen alçak çatılardaki kuşları tanıyoruz, insanın ilk bakışta dikkatini çeken yapıları (bayrak direkleri, camiler vs.) sayıyoruz.

    mimik oyunu oynuyoruz. örneğin ben yüzümü mutlu, üzgün, şaşkın vb yapıyorum, beril de beni taklit ediyor.

    şimdilik aklıma gelenler bunlar:)

    YanıtlaSil
  16. bilgen aa evet, kitapla oyuncak bizim evde de öyle, demek ki eğlenmişler:)
    mutfaktaki aktivite çok güzel geldi ama ben çok çabuk dalan biriyim, yaptığım işe dalıp ayşeye bakmayı unutabilirim:))
    diğer oyunlarınıza da bayıldım, farklı geldi. mimik oyunu büyük çocuklara okulda oynatmıştım, ayna oyunu diye onu hatırladım şimdi. tüm fikirler ve zaman ayırıp yazdığın için çok teşekkür ederim:)

    YanıtlaSil
  17. hilal ankarada olduğunu bilmiyordum desem... beni de alın, ben de tanışmak istiyorum :)))

    YanıtlaSil
  18. çok az kaldı, 6 ayda oyun kurucu olup çıkar. Hele 1 seneye, tutamazsın :))

    YanıtlaSil
  19. bizim oyunları da yazayım; böyle böyle ciddi bir oyun havuzu oluşacak sanırım burada:)
    12-13 aylık Ela'nın oyunları:
    - kitaplardaki havhav'ları, pisi pisi'leri bulmak
    - leğeninin içine girip, içindeki oyuncakları dışarı atmak, içinde oturup kitaplara pür dikkat bakmak
    - anne sırtüstü yatıp, kuzuyu ayaklarıyla havaya kaldırır, Ela uçtu yapar; kuzu kahkahaya boğulur:)
    - yere oturup birbirimize top yuvarlamak
    - bir kutunun içindeki çorapları dışarı çıkarmak, kutunun içine girip oturmak, tekrar kutunun içine çorapları almak ( bu sırada anne odayı toplar, temizlik yapar, çamaşır katlar vs.)
    - bir kutuya ojeleri doldurdum. doldur boşalt yaparken çok eğleniyor. Üstelik de renkli oldukları için daha çok dikkatini çekiyor.
    - mutfaktaki en alt dolabı Ela'ya ayırdım. İçine plastik zararsız mutfak eşyaları doldurdum. Önce dolabın içine girip oturuyor, sonra içindekilerle oynuyor, sonra da dışarı atıyor.
    - baba "yakala" yapar, anne kaçırır, Ela çığlık çığlığa eğlenir.
    - müzikle dans edilir, Ela uçtu yapılır, Ela el çırpar, oynamaya çalışır, şarkı söyler.
    - yere çarşaf serilip, üzerindeki şekillere bakılır, boğuşulur, yuvarlanılır:)
    - pencereden kuşlar, arabalar, ağaçlar seyredilir; anlatılır.
    şimdilik aklıma gelenler bunlar. Sizin yazdıklarınızı da deneyeceğim. Ah ben de evsanatçı annesi olsam keşke, bak özendim şimdi... Neyse akşamlar ve haftasonları var iyi ki:)

    Uzun oldu kusura bakma Hilalcim, konu çok hoşuma gitti ve sen de ne güzel yazmışsın yine:)

    YanıtlaSil
  20. hilaaaaalllll
    1-ben de tanışmak istiyorum (ankaradayım).
    2-ben de oyun grubu istiyorum
    3-bak ben de senin gibi madde madde yazmaya başladım :)))))
    4-suyla gerçekten uzun süre oynayabiliyorlar ama mevsim kış olması hasebiyle o konuya yanaşmıyorum yazın hep balkonda havuzda vakit geçirmiştik.
    5-oyunlara geçelim:
    a) ahşap çak çak oyuncağın silindir çubuklarına parmak kuklaları geçirerek çak çakın deliklerine taktım beray çıkardı ben taktım beray çıkardı baya bi uğraştık hatta beray da giydirmeye çalıştı çubuklara :)
    b) koltuğun bi tarafından bakan beray aaa nerdee diye aranır bi bakılır öbür tarafta beray burdaymıış denince beray gülmekten kırılır.
    c) balkondaki saksıya ulaşan beray toprakla oynamaya bayıldı. o saksıdan alıp diğerine aktardı başında nöbet beklemek lazım tabi yoksa ağzına atma girişiminde bulunmuyor değil.
    d) vazoda çakıl taşı buldu onunla da uzun süre aktarma yapabilirdi ama ağzına atma tehlikesi mevcut başında nöbet tutarak oynanabilir.
    e) mutfakta yere örtü sererek tabaklara mercimek şehriye koydum aktarma yapması için etrafa saçıyo ama uzun süre oyalanabiliyor.
    f) topları sepete atmaca bizim de favorilerimizden
    g)çubukları makaraya sokmaca oyunu da ilgi çekti çubukları geçirmeye çalıştı, ipe büyük boncuk dizmece oynamayı deniycem. o şekilde pahalı bi oyuncak da gördüm kendim suluhandan iri boncuklar ve halat gibi bi ip alıp hazırlamayı düşünüyorum.
    h) küpleri dizelim üstüste biri alta biri üste çekelim altta olanı düşsün üstte duranı diye şarkı söyleyerek alttaki çekilip küpler devriliyor ve baray buna bayılıyor.
    ı) lobutları devirmece: içi makarna dolu pet şişeyi topla devirmece oynamaya çalıştım bikaç ay önce ama çok ilgi çekmemişti renkli lobut edinip onla oynamayı düşünüyorum.
    i) daha oynamadığımız ama dün okuduğum bikaç oyun daha var onları da oynadıkça bloga yazmak istiyorum:
    - kumbara gibi bi kutu hazırlanıyor kahve kutusu gibi bişey metal olacak. içine para, anahtar gibi nesnler atılıyor farklı ses çıkaracak şekilde daha sonra üzerine örtü örterek atılan metaryalin sesi soruluyor. belki soru kısmı henüz 12 aylık olan beroşun ilgisini çekmeyecek ama ses olayı hoşuna gidecek o da atacak diye düşünüyorum.
    -berayın boyutlarında kartondan bebek kesilecek fotosu yapıştırılabilir yüz kısmına, beraber giydirilecek. o boyutlarda bi bebeğin hoşuna gideceğini düşünüyorum. uzuvları falan söylenecek.
    -mutfakta metal tava, plastik kap, tahta kaşıkla müzik yapılacak.

    YanıtlaSil
  21. Nihan anne, ayarlamak istiyorum buluşmayı, inşaallah yapabiliriz.

    YanıtlaSil
  22. deniz, bekliyciim:)) gittikçe daha zevkli hale geliyor desene.

    YanıtlaSil
  23. leğene sepete kutuya girip çıkma, veya içindekileri çıkarma oyunu sabit galiba bu aylarda. nasıl eğleniyorlar değil mi? mutfak dolabını denemedim henüz. aslında o çok iyi bir fikir o. ben hala bazı dolaplara dokundurtmuyordum. oyunlarımız çok benziyormuş:) elaya öpücükler. vakit ayırıp yazdığın için çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  24. selcen, oyun grubunu sürekli hale getirmek için yakın da oturmak lazım sanırım, ama anne buluşmasını ben de istiyorum, ayarlasak, ama nasıl, ben hiç denemedim, nereye gidilir ne yapılır fikrin var mı? Oyunlardan kumbara, bebek giydirme, lobut devirme hiç denememiştim, denemek istiyorum. resmen bir yazı çıkmış bu oyunlardan:)) çok teşekkürler paylaştığın için.

    YanıtlaSil
  25. Bir oyun grubu kursak epey katılım olacak gibi görünüyor..Öncelikle dışarda bir yerde tanışmak için bir gün toplansak orada detayları konuşsak nasıl olur?

    YanıtlaSil
  26. şimdilik nihan(anne kaleminden), selcen (beray), hande (beril) ve ben varız. konuşalım.

    YanıtlaSil
  27. Çukurambar mado nasıl sizce kızlar ilk buluşma için?

    YanıtlaSil
  28. ben hiç gitmedim değişiklik olur benim için. katılacak arkadaşlar bundan sonraki iletişimi annecafede@gmail.com'a email atarak yaparsanız daha ayrıntılı konuşabiliriz.

    YanıtlaSil
  29. Arkadaslar ben istanbuldayim ama ankaraya geldigimde mutlaka sizlerle tanismak isterim. Yakin tarihte gorunmuyor ama mart ayinda ankaraya gelecegiz ve Ela ile ben sizlerle ve arkadaslariyla bukusmayi cok isteriz. Hep bloglardan takip ediyorum ama yuzyuze de gorusebilmeyi cok isterim dogrusu. Simdilik sizin bukusmaniza imrenerek bakiyorum:)

    YanıtlaSil
  30. dağlar kızı bekliyoruz, o zaman da yaşıtlar buluşması yaparız:)

    YanıtlaSil